Master of Orion İncelemesi Master of Orion İncelemesi

Master of Orion İncelemesi

İncelemelerOyun İnceleme 13 Eylül 2016 20:44 Burak Akmenek

Master of Orion neden bu kadar önemli? Taaa 90'larda yapılmış bir oyun neden yeniden yapıldı ve hakkında bu kadar konuşuluyor? Master of Orion İncelemesi

Master of Orion neden bu kadar önemli? Taaa 90’larda yapılmış bir oyun, neden yeniden yapıldı ve hakkında bu kadar konuşuluyor? Master of Orion, ortaya çıktığı tarihte strateji oyunlarının bu alt türünde üst çıtayı belirlemiş bir efsaneydi. O dönemdeki oyuncu neslinde (ki ben de o nesildenim) derin bir iz bıraktı. Ondan sonra benzeri bir çok oyun yapıldı. Güzel örnekler oldu ama Master of Orion oyun tarihindeki damgasını bir kez vurmuştu. O yüzden oyunun yenisinin geleceğini duyduğumuzda özellikle benim gibi oyuncuların kalbi bir hop etti.

Açıkçası Master of Orion, WG Labs tarafından yapılmaya başlandığında oyun tarihinde nadir rastlanan bir örnek olarak da yerini aldı. WG Labs, özellikle World Of Tanks’le bilinen Wargaming firmasının. Wargaming firmasının başkanı Victor Kislyi, bir milyon dolar yatırıp oyunun yapım haklarını aldı ve bu oyunu tamamen sevdiği için piyasaya sürdü. Aslında Wargaming’in bu oyundan büyük bir gelir beklentisi yok. Master of Orion’ın yeniden yapılmasının en büyük faydası tamamen oyunculara. Victor olmasaydı bu oyunu oynayamıyorduk. Bu da aslında oyun firmalarının başında tüccar değil, oyuncu insanların olmasının ne kadar doğru bir şey olduğunu gösteriyor. İncelemede eski oyunla yeni oyunu kıyaslamayacağım çünkü bunun hiç bir anlamı yok. Eski oyun (hatta 2 tane olduğu için oyunlar diyelim) o dönem için iyiydi ama bu dönemdeki oyunculuk anlayışıyla geçmiş farklı olduğundan atla deveyi karşı karşıya koymayalım.

Yeni Master of Orion tabii ki eski oyunun temellerini değiştirmemiş. Ama karşımızda hiç şüphesiz ki daha iyi bir oyun var. Kısacası yapmaya çalıştığımız 11 farklı ırktan birisini seçip yıldız sistemini ele geçirmek yada oyun bittiğinde ekonomik, askeri, teknolojik vb konularda tepede olup oyunu kazanmak. Bu arada kendi ırkınızı da yaratabiliyorsunuz. Oyun sıra bazlı gidiyor ve sıra bize geldiğinde emirlerimizi verip devam ediyoruz. Burada teknoloji ağacı seçimleri büyük önem taşıyor. Çünkü ekonomik, askeri ve genel stratejimizi elimizdeki teknolojiler belirliyor. Temelde yapmamız gereken nüfusumuzu çoğaltıp gezegenden gezegene atlamak ve para basarken bir yandan da sınırlarımızı güven altına almak.

gezegen-uretimi

Sürükle-bırak yöntemiyle insan kaynağınızı yönetebiliyorsunuz

gezegen-binalari

Gezegende yapabileceğiniz gemilerin bir bölümü

Gezegende üç temel şey yapıyorsunuz. Teknoloji araştırması, yiyecek üretimi ve genel üretim. Burada nüfusunuzu sürükle bırak yöntemiyle yönetebilirsiniz. Nüfus en üst seviyeye geldiğinde doluluktan ötürü grev vb sorunlar da baş göstereceğinden onları gemilerle diğer gezegenlere gönderip oradaki nüfusu destekleyebilirsiniz. Bu arada gerek sivil gerekse askeri nakliye gemileri bir defa kullanılabiliyor. Yani bir gezegene asker indirdiğinizde yeniden asker nakliye gemisi yapmalısınız. Sivil nakliye gemileri de üretildikleri gezegenden bir adet nüfusu eksiltiyorlar ve indirildikleri gezegene ekliyorlar.

fragtist-master-of-orion-genel-harita

Yıldız haritanız

Gezegenlerde tüm binaları yapmak zorunda değilsiniz. Mesela, cephe hattınızın çok arkasında kalan gezegenlerde savunma binaları yapmak yerine o gezegeni tamamen ticarete yönlendirerek hazinenizi toparlayabilir veya nüfus üretim gezegeni yapıp diğer gezegenlerinizi besleyebilirsiniz. Gezegen yapısı sizin üretim ve nüfus yapınızı etkiliyor. Burada ırkların fiziksel yapıları gezegenlere uyum sağlamalarını etkilediği için, kayalık bir gezegende bir ırk elinde lav kokteyliyle keyif yaparken başka bir ırk sürünebiliyor. Ne olursa olsun tüm ırkların acı çektiği kısım ise kirlilik. Kirliliği azaltan binalar kurup bunu kontrol altına alabilirsiniz. Eğer çok yüksekse tüm üretimi tamamen temizliğe yöneltip bir kaç sırada temizlenmesini de sağlayabilirsiniz.

fragtist-master of orion-genel-harita-1

Rotalara dikkat

Örümcek ağına benzeyen haritada genel stratejimizi belirlerken takip edeceğimiz politika son derece önemli. Çünkü oradaki kararlarımıza göre başımıza açılabilecek belaları önceden savuşturabiliyoruz. Bir defa herkesle daha tanışır tanışmaz ticaret anlaşması yapmanız gerek çünkü bu gelirinizi cidden arttırıyor. Politika öyle sözde kalmıyor. Aynı şey casusluk için de geçerli. Teknolojisi araştırarak kullabileceğiniz bu yeteneğinizle gezegenlerde isyan bile çıkartabilirsiniz. Tabii ki aynı şey sizin için de geçerli. İsyan çıktığında ise 10 sıra boyunca o gezegendeki tüm üretiminiz kilitleniyor. O yüzden önlemizi almanız şart.

MSI’dan VR İçin Sırt Çantası VR One



Burak Akmenek Kurucu

İlk parasını ortaokulda 64'ler dergisine makale yazarak kazanan Burak, o zamandan beri oyun ve donanım basınında yer aldı. PC Gamer,CHIP, Oyungezer, Level,Nintendo,Skyturk-Next Level TV programı gibi bir çok yayında çalışan Burak Akmenek FPS ve MMORPG tutkusundan hiç vazgeçmedi. Fragtist.com'un kurucusudur.