Horizon: Zero Dawn İncelemesi Horizon: Zero Dawn İncelemesi

Horizon: Zero Dawn İncelemesi

HaberİncelemelerOyun HaberleriOyun İncelemePlayStation 20 Şubat 2017 16:20 Ceyda Doğan Karaş

Guerilla Games tarafından geliştirilen, PS4 özel oyunu olan Horizon: Zero Dawn'ın nasıl bir oyun olduğunu merak edenleri incelememize alalım. Horizon: Zero Dawn İncelemesi

Killzone serisinden tanıdığımız firma Guerrilla GamesHorizon: Zero Dawn ile beklentileri yeterince karşılıyor mu? Yoksa oyunumuz, açık dünya elementlerine sahip olsa bile biraz Far Cry, bolca Witcher esintisi yüzünden oyuncuların kalbini mi kıracak? Nasıl da kafanız karıştı değil mi? Far Cry, Witcher falan ne alaka dediğinizi duyar gibiyim. Eh, günümüzdeki en popüler kavram; yeni bir oyunu, eski oyunlarla kıyaslamaktır. 

Konuyu saptırmadan sizleri, güzeller güzeli Aloy ile tanıştırmak isterim. Kızıl (üff!) hatunumuz Aloy, ne yazık ki şanssızlık konusunda diploma almaya hak kazanmış. Robotların hüküm sürdüğü dünyada hayatta kalmak için çok dikkatli olmalı ve kendisini yetiştiren Nora kabilesinden Rost‘un sözünden çıkmaması gerekmektedir.

Aloy’un geçmişi pek de parlak değildir ve bu nedenden Nora kabilesi tarafından kovulmuştur. Rost da onu bebekliğinden itibaren kendi çocuğu gibi sevmiş, ona avlanmayı, hayatta kalmayı, robotlarla nasıl baş etmesi gerektiği konusunda bilgi vermiştir. Rost’un, Nora kabilesinin yaşlıları tarafından Aloy’a geçmişi hakkında bilgi verilmesi ve neden dışlandıklarıyla ilgili konuşması yasaklanmıştır. Mekanik canavarların birçoğunun tehlikeli olduğu bu dünyada Aloy, dışlanmış olmanın verdiği acıyla, geçmişiyle ilgili sır perdesini çözmeye ant içer ve maceramız bu şekilde başlar.

Oyunun hikayesi hakkında spoiler vermemek adına fazla detaya girmeyeceğim. Tabii oynanış dinamiklerinde aktarmak istediğim birkaç önemli nokta var. Bunlardan ilki, Aloy’u “kısmen” de olsa büyütenlerden biriyiz. Bebekliğini görüyor, 6 yaşına geldiğinde onu kontrol etmeye başlıyoruz. Oyundaki rol yapma öğeleri de tam olarak bu kısımda öne çıkıyor. Aloy’un nasıl bir kişiliğe sahip olmasını istersek, o yönde belli seçimler yapıyoruz. Daha şefkatli veya sert olması, belli konuşmalar, aksiyonlar sırasında seçimlerimizle bağlantılı olarak Aloy, değişimler yaşayabiliyor. 

Maksimum 1 saatlik oynanışın ardından Aloy, 20’lerinde yetişkin bir hatun olarak karşımıza çıkıyor. Bu noktada Rost, biraz daha yaşlanmış ve doğal olarak avcılık yeteneklerinde az da olsa gerileme söz konusu. Tabii bu durum, Rost’u pek de etkilemiyor. Oyunda zaman harcadıkça Aloy ile ilgili olayları daha net öğreniyor ve neden kabileden kovulduğunu öğreniyoruz. Makinelerin nasıl ortaya çıktığı, neden bulunduğumuz dünyada her şeyin kaos halinde olduğu ve daha fazlasını “yan görevler” dahil, ana görevlerin anlatımında öğrenmek mümkün.

Oyun, sadece PlayStation 4 platformuna özel olarak geliştirildi. Bu da ne yazık ki eski nesil konsolcuları üzecek bir haber ve oyunun, PC platformuna da çıkması beklenmiyor. Killzone sonrası atılan en riskli adım olarak nitelendirilen Horizon: Zero Dawn, tamamen gizemler üzerine kurulu bir oyun. Yukarıdaki paragraf haricinde ne yazsam, spoiler olacak ve oyunun belki de en önemli yapboz parçasını elinize vermiş olacağım, bu nedenden detay vermemem sizin yararınıza.

Horizon: Zero Dawn İçin Hikaye Fragmanı Yayınlandı

Oyuna ilk başladığınızda veya belki de videolarını izleyip, haberlerini okuduğunuzda kafanızda birçok soru işareti belirmiş olabilir: “Neden insanlık eski kabilelik dönemine döndü?”, “Yoksa teknoloji Dünya’nın sonunu mu getirdi?”, “Bu yüzden mi günümüz hayvanlarına veya dinozorlara benzer robotlar etrafta dolanıyorlar?” ve daha fazlası… Merak unsurunun bol olması, oyundan sıkılmamızı engelliyor. Mümkün olduğunca açık dünya elementlerini tadını çıkartırken, doğanın da güzelliğinden eksik kalmıyoruz. Bu bağlamda zibilyon tane soru işaretine sahip olsak bile köşe bucak gezerek, çeşitli ses kayıtlarını ve daha fazlasını bularak, büyüleyici dünyasının tadını çıkartabiliyoruz.

Oynanış dinamikleri oldukça başarılı olan Horizon: Zero Dawn, son derece akıcı detaylara sahip. Aloy’un avcılık yeteneklerini kontrol ederken, bir yandan da bulunduğumuz dünyanın nimetlerinden yararlanıyoruz. Farklı silah çeşitlerine sahibiz. Yetenek ağacımızda kendimizi güçlendirirken, çeşitli silahlarla robotların canını bir hayli yakabiliyoruz. Tek düşmanımız robotlar değil, aynı zamanda Nora kabilesinin dışında bize veya masum insanlara zarar vermek isteyen başka topluluklar da var. Bu arkadaşlar biraz manyak oldukları için mızrak, ok, tuzak ne varsa kuşanmadan ortalıkta dolanmak pek mantıklı bir davranış değil. Bunların yanında merak edilen diğer bir konu ise “save” yani kayıt sistemi. Haritanın çeşitli noktalarında denk geldiğimiz kamp ateşlerinden oyunu kaydedebiliyoruz ve bu kamp ateşlerinden hızlı seyahat yapabiliyoruz. 

Hazır oynanış dinamiklerine girdik, biraz da Aloy’un farklı özelliklerine değinelim. Aloy, avcı olmasının getirilerini kullanarak, eğer istersek gizlilik kısmında da mükemmel işler yapabiliyor. Aloy’da Prowler, Brave ve Forager olmak üzere üç ana yetenek mevcut. Bu yeteneklerin altında, kesemizde daha fazla ot tutabilme, sadağımıza daha fazla ok koyabilme, uzun otlar arasındayken ıslık çalıp düşmanı yanımıza çekme, gizlenirken düşmanı sessizce öldürebilme gibi birçok yetenek var.

Yeteneklerimiz, oynanışı da doğru orantıda etkiliyor. Dilersek gizlilik konusunda daha profesyonel olup, düşmanlarımızı tek hamlede yok edebiliyoruz veya yayımızın gücünü iki katına çıkarabiliyoruz. Çok çeşitli silahlarımızın arasına tuzaklarımızı da yerleştirebiliyor ve silahlarımızda ayrıca çeşitli değişiklikler yapabiliyoruz. Oklarımızı alevlendirip, ateş elementine karşı zayıf olan robotları, tuzağa düşürebiliyoruz.

Bütün bunların yanında en önemli silahımız “Focus”umuz. Küçüklüğünde gizemli bir mağarada bu minik aleti bulan Aloy, onun yardımıyla birçok sorunun cevabını bulabiliyor. R3 tuşuna basarak, kulağımıza taktığımız Focus’u açıyor, robotların yürüme güzergahını, hangi elemente zayıf olduklarını veya vücutlarındaki fazla hasarı verebileceğimiz parçaları görebiliyoruz. Focus, oyundaki hikayenin kilit noktasını oluşturan aparat. Onun sayesinde duvar arkasındaki düşmanı bile görebiliyoruz. Tıpkı Far Cry’daki “Sixth Sense” veya Witcher’daki “Witcher Sense” gibi.

Horizon: Zero Dawn Oynanış Videosu Yayımlandı

Bu dünyada bize eşlik eden tek varlıklar insanlar veya robotlar değil. Tilki, yaban domuzu gibi hayvanlara da denk geliyoruz. Bu hayvanları avlamak önemli. Bunun nedeni ise “loot” sistemi ve çantalarımızı genişletmek için derilerine ihtiyaç duymamız.

Doğadan veya düşmanlardan topladığımız hemen hemen HER ŞEY işimize yarıyor. Özellikle otları ve odun parçalarını toplamak çok önemli. Otlar sayesinde çeşitli iksirler yapıyor, canımız çok hızlı azalırsa, otları yiyebiliyor veya yaptığımız can iksirlerini mideye indirebiliyoruz. Benden tavsiye; bol bol ot toplayın, her çiçeğe dadanın. Ne kadar otumuz olduğunu hem menü kısmında, çantamızdan bakabiliyoruz, hem de hemen can barımızın altındaki ince yeşil bardan görebiliyoruz. Bu bağlamda oyun, tatlı bir kolaylık ve güzellik yapmış. Yapımcı firma, ıslık çalma, yaptığımız iksirleri ve tuzakları kullanabilme gibi fonksiyonları kısayol tuşlarına atayarak, işimizi oldukça kolaylaştırıyor. Mesela; canımız azaldığında aşağı yön tuşundan otumuzu kemirip, canımızı arttırabiliyoruz. 



Ceyda Doğan Karaş Editor in chief

86 doğumlu. Evli, mutlu, Tauren'li. Star Wars, Doctor Who, Yu-Gi-Oh ve Blizzard delisi. 93'ten beri video oyunlarıyla fazla uğraşıyor ve hayatı onların üzerine şekilleniyor. Korku, macera, psikoloji kitap ve animelerine bayılıyor. Koyu Beşiktaş taraftarı ve cosplay organizatörü. Ayrıca cosplay, vazgeçemediği hobilerinden sadece birisi.