Slavic Magic tarafından geliştirilen ve yayıncılığını Hooded Horse‘un üstlendiği ortaçağ strateji oyunu Manor Lords kısa süre önce erken erişime açıldı. Serdar Demirgil, şehir kurma mekanikleri, taktiksel savaşlar, ekonomik ve sosyal simülasyonlar içeren Manor Lords‘u inceledi.
İyi seyirler.
“Manor Lords, bir ortaçağ kasaba yönetim oyunu olarak bir kaç hafta önce erken erişime çktı. Ortaçağa meraklı bir ekip olarak hemen masaya yatırdık.
Öncelikle oyunun çok küçük bir ekip tarafından 7 yılda geliştirildiğini belirtelim. Ekip küçük olduğu için muhtemelen erken erişim süresi de oldukça uzun olacak. Fakat bu 7 yılda oyun oldukça yol almış.
Oldukça ilgi gören oyun Steam’de 3 milyon gibi rekor bir istek listesi ile satışa sunuldu. Vginsights sitesindeki istatistiklerine baktığımızda ise sadece Steam’de tahminen 2.8 milyon adetlik bir satış rakamına ulaştı. Dileriz bu gelirle beraber ekip büyür ve oyun kısa sürede 1.0 güncellemesini alır.
Oyunun en büyük özelliği sakin ve yavaş ilerlemesi ve gerçeğe yakın dinamikler kullanması. Ayrıca grid sistemi kullanmadığı için binalarınızı serbestçe dikerek planlamanızı özgürce yapmanıza olanak sağlaması.
Her strateji oyununda olduğu gibi bu oyunda da sınırlı kaynaklarla oyuna başlıyorsunuz ve dikkatli bir planlama ile ilerliyorsunuz. Manor Lords’da da klasik olarak köylülerinize önce ağaç kestirip, hayvan avlatıp yemiş toplayarak yiyecek ve barınma ihtiyacınızı karşılamaya ve büyümeye başlıyorsunuz.
Burada en kritik dengeniz ev yapımı. Oyunda her eve 3 kişilik bir aile yerleşebilyor. Ne kadar ev yapıp köylülerinizi ne kadar mutlu tutarsanız o kadar fazla insanı kasabanıza çekip büyüyorsunuz. Fakat fazla ev fazla insan ve açlık demek olabilir. Ayrıca bu evler ileride zırh, kılıç, yay, bira gibi imalathanelere dönüştürülebiliyor ve hepsi yakacak tüketiyor. O yüzden fazla insan gelsin bir sürü imalathane yapayım derken bir anda açlık ve soğuk başınıza dert olabiliyor. Tabii ki evlerin bahçeleri yeteri kadar genişse burada keçi, tavuk besleyip havuç vs ekerek ufak da olsa ekonomiye katkıları olabiliyor ama dikkatli davranmak gerek.
Aileler sizin herşeyiniz. Üretim yerleri yani keresteci, demirci, taş ocağı vb tüm binalarınıza evlerde yaşayan aileleri atıyorsunuz. Ordunuzda da bu evlerdeki oğlan çocukları ve erkekler yer alıyor. Yemiş koruları ve vahşi havyanlar mevsimler geçtikçe kendini yenileyebilyor. Fakat taş, demir, kil gibi madenler var ve bu madenlerinde kapasiteleri sınırlı. Bu mekanik sizi ticarete itiyor. Bunun için de üretim yapmanız gerekiyor.
Ben kereste, deri ve ayakkabı ticareti yaparak gelir elde ettim. Ayrıca tarım ve hayvancılık ile halkımı besledim. Sınırlı kaynakları satmadım. Bu şekilde teraziyi dengeleyebilirsiniz.
Bir başka önemli detay ise kasaba hazineniz ile bir lord olarak sizin hazinenizin ayrı tutulması. Bunun için kaynaklarınız yeterli hale geldiğinde hemen bir yönetim merkezi kurarak ayarında vergi toplamalısınız. Çünkü paralı askerler ancak sizin hazinenizden kiralanabiliyor. Peki asker neden lazım derseniz, etraftaki haydutlar sizin kaynaklarınızı çalabiliyor ve rakip lordla kapışmanız gerekebiliyor. Fakat paralı askerlerde de kaliteye dikkat etmeniz gerek. Sizden parayı alıp kaçıp gidebilirler. Kendi askerlerinizi üretebilirsiniz. Onların da ekipmanlarının iyi olmasına dikkat edin. Ayrıca savaş için düşman arazisine intikal etiğinizde onları hemen savaşa sokmayın. Önce dinlensinler. Yoksa takatleri kalmadığından dağılıp gidebilirler. Savaşlarda bir strateji vs çok yok. İki taraf birbirini görünce hemen dalıyor. Bir kaç ufak taktik uygulayabiliyorsunuz. Sanırım ana odak noktası burası olmadığından burada sadece temel kısım oyuna eklenmiş. İleride geliştirileceğini düşünüyorum.
Oyunda kilise ve han gibi moral yükselten detaylarda var. Hatta kilisenin çanının sesini değiştirmek Steam’de bir achievement sebebi. Kendi kalenizi de istediğiniz gibi tasarlayabiliyorsunuz ama burası da daha geliştirilecek. Zaten geliştiricinin burada da bir notu ile karşılaşıyorsunuz.
Manor Lord’da mevsim geçişleri özellikle tarıma büyük etki ediyor. Tarlanızı kurduğunuz toprak orada yetişecek ürünün verimliliğini değiştirebiliyor. Bir yıl ekip bir yıl nadasa bırakmak gibi detaylar ile verimliliği üst seviyeye çıkartmaya çalışıyorsunuz. Ama büyük emek işi. Buradaki buğdayı una çevirip ekmek yapabilirsiniz.
Oyunun atmosferi enfes. Kar ve yağmur sonrası çamura dönen ortam, müzikler ve ses efektleri harika. Tüm oyun sürem boyunca bir iki bug ile karşılaştım. Canımı en çok sıkan ise yay üretiminde arayüzün başka bir ev için tasarlanmış haliyle karşıma çıkması oldu. Ayrıca oyun size kendini çok iyi anlatmıyor. Bazı şeyleri keşfetmeye çalışırken zaman akıp gittiğinden kasabanızı tamamen kontrolünüz dışında zor bir durumda bırakabilirsiniz.
Oyun erken erişimde. Ama keyifle oynamanıze engel olacak bir detay çok yok. O yüzden gönül rahatlığıyla yatırım yapıp gelecek içeriklerle beraber tadını çıkartabilirsiniz.”
Pasific Drive İncelemesi: Daha Önce Böyle Bir Oyun Görmediniz